Pokhara en yoga enzoo

24 november 2016 - Kathmandu, Nepal

Pokhara is een waar feest om te verblijven. Ik ben de 14e aangekomen en afscheid genomen van mn gids. Moest ik het ineens alleen doen. Maar goed de stad verkend en op zoek gegaan naar een goed restaurant met een europese keuken en goede wijnen. De volgende dag kon ik voor het eerst in 2 weken weer eens uitslapen tot een uur of 8. Lekkere koffietjes gedronken en een beetje rondgestruind, boothe gevaren en s'middags naar de top van een berg om te genieten van de zonsondergang. Nouuu die heb ik dus gemist doordat ik zo'n ontzettend slome taxichauffeur had die echt niet kon rijden in de bergen. Uiteindelijk kon hij me niet afzetten waar hij me af moest zetten en moesten ik 25 minuten trappen lopen. Dat was wel echt het laatste wat ik wilde aangezien mn lichaam nog helemaal op was van de trekking. Wel geprobeerd te haasten maar uiteindelijk gemist omdat ik mezelf niet omhoog kreeg. Ik was behoorlijk pissed op de chauffeur en heb alleen de benzine betaald.

De volgende dag ben ik gaan paardrijden van 9 tot 12. De blauwe plekken zitten nog op mn dijen door het zadel maar het was ontzettend leuk en we reden overal. Door de bergen maar ook over de weg waar iedereen als een gek rijdt.

S'middags ben ik naar Sadhana yoga gegaan. Ik had gepland hier 3 dagen en 4 nachten te verblijven en ook gedaan. Echter toen ik er aan kwam wilde ik eigenlijk gelijk weer weg. Ik kreeg de dagroutine te zien en werd een beetje bang. Zie ook de foto. 05.30 opstaan en een aantal keer per dag mediteren en mantra's zingen etc. dat is wel iets wat compleet buiten mn comfortzone ligt. Een mantra is een gedicht, woord, uitspraak of een lettergreep die het midden houdt tussen een spreuk met magisch effect en een gebed. In sommige gevallen wordt hij herhaald en is hij bedoeld als een continue recitatie (chant). Ook moesten we iedere ochtend onze neus reinigen.ik zal niet in detail treden want dat bederft de eetlust maar ik kan  je vertellen dat is best een raar ritueel maar goed ik was daar dus vond dat ik alles moest doen wat daar 'normaal' is. Wel veel leuke mensen leren kennen daar. We kregen ook 2 x per dag yoga. Al met al was het allemaal een beetje zweverig maar als je je daar een beetje aan toeheeft kun je je ook daar weer in vinden en is het mooi te zien dat er mensen zijn die met zoveel passie en devotie iets aanhangen. Vond ik vooral heel bijzonder, ontroerend om te zien en 3 dagen deel van uit te maken. De laatste dag kwam toch mijn nuchtere aard naar boven en twijfelde of dit iets is waar ik mijn passie in zou kunnen vinden. Nee dat denk ik niet maar toch heel blij dat ik het gedaan heb. De laatste dag van mn verblijf kwam er een nederlandse vrouw aan en met haar ben ik naar Chitwan gegaan. De eerste avond dat ik daar sliep liep er een mega grote spin onder m'n kussen vandaan en vanaf dat moment vond ik het eigenlijk allemaal niet meer zo leuk haha. Ik heb die avond niet geslapen en het licht aan gehouden. Elke keer als ik bijna in slaap viel schrok ik wakker en checkte ik m'n hele kamer op beestjes. Niet echt een succesvolle nacht! Ik had dit eigenlijk wel vtv kunnenbedenken als je naar de jungle gaat maar toch... Chitwan is een nationaaal park waar wilde dieren zoals neushoorns, tigers, olifanten en heeeel veeel insecten en vieze beestjes zijn. De eerste dag hebben we een safari te voet gedaan. Dat was echt heel spannend. We zijn achter een tijger aan gegaan en gerend voor een neushoorn. Daarna heb ik besloten dat ik niet alleen kleine dieren eng vind maar ook hele grote. Maar toch ook nog een jeepsafari gedaan met de gedachte dat we de beesten dan sneller af kunnen zijn. Al met al toch wel weer gelachen en leuk te doen. Weer een aantal leuke mensen uit USA en Australië leren kennen.

Afgelopen woensdag de bus terug naar Kathmandu genomen. Nu is het donderdag en vandaag een zeer indrukwekkende dag achter de rug. Heb een kijkje mogen nemen in de religies boeddhisme en het hindoeïsme.

Ben blij dat ik weer in Kathmandu ben om de stad een 2e kans te geven. De eerste dag had ik duidelijk last van een cultuurschok en een jetlag. Nu zie ik pas de mooie dingen!

Morgen de laatste dag volop geniete van alles wat hier wel is en in NL niet! Ik heb ook wel weer erg veel zin om terug te gaan naar Nederland. Daar heb ik nog veeel meer waardevolle dingen dan hier. En met dingen bedoel ik eigenlijk mensen en dat zijn jullie!! Heb zin om iedereen weer te zien en de dingen te doen die ik lekker normaal en fijn vind!!

Dank voor jullie reacties heb ik zeker veel aan gehad en tot snel!!

Dikke kus x

1. Joëlle:
    24 november 2016
    Hé Daantje! Heerlijk om je verhalen weer te lezen en wat heb je een mooie dingen meegemaakt! Bizar hoe snel het allemaal gaat en dat je weer bijna naar huis komt. Als je weer een beetje bent bijgekomen van de reis gaan we snel een wijntje drinken en hoor ik graag al je mooie verhalen! Geniet er nog even van! Liefs en een dikke kus!
  2. Else:
    24 november 2016
    Echt super tof allemaal! Je bent je humor in Chitwan in elk geval niet verloren haha.